Opintotuki ja opiskelijakortti

Opiskelijakortti

Opiskelijakortin voi hankkia esimerkiksi Suomen Lukiolaisten Liitosta. Liiton opiskelijakortti kelpaa kaikkialla opiskelija-alennusten saamiseksi. Liiton sivulla on kortin hankkimisesta hyvät ohjeet. Opiskelutodistukseksi riittää kuvakaappaus Wilman etusivulta, jossa näkyy nimesi ja lukion nimi.

Opintotuki

Voit saada opintorahaa, kun sinusta ei enää makseta lapsilisää. Opintoraha voidaan yleensä myöntää aikaisintaan 17-vuotissyntymäpäivää seuraavan kuukauden alusta alkaen.

Alle 17-vuotias voi kuitenkin saada opintorahan oppimateriaalilisää. Jos olet oikeutettu maksuttomaan koulutukseen, et voi saada oppimateriaalilisää.

Opintolainan valtiontakaus myönnetään opintorahaa saavalle.
Voit saada lainatakauksen, vaikka et saa opintorahaa, jos asut vanhempasi luona ja olet 18–19-vuotias toisen asteen oppilaitoksessa opiskeleva tai jos asut itsenäisesti ja olet alle 17-vuotias (vanhempasi tulot vaikuttavat lainatakauksen myöntämiseen).
Jos olet alle 17-vuotias ja asut vanhempasi luona, et voi saada opintolainan valtiontakausta.

Kelan sivuilla on hyvät ohjeet ja laskuri, jolla voit arvioida, saatko tukea. Kela

Oppimateriaalilisä

Opintorahan oppimateriaalilisä on 52,24 e/kk 1.8.2023 alkaen.

Voit saada oppimateriaalilisää, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

• olet lapseton ja naimaton opiskelija
  • vanhempiesi yhteenlasketut tulot ovat enintään 41 100 euroa vuodessa
  • asut vanhempasi luona ja olet alle 20-vuotias tai asut itsenäisesti ja olet alle 18-vuotias.
  • et ole oikeutettu maksuttomaan koulutukseen.

Juna