Liikunnan kurssitarjonta

PAKOLLISET KURSSIT

1. Energiaa liikunnasta

Kurssin keskeisiä sisältöjä ovat liikunnallisten perustaitojen soveltaminen ja fyysisten ominaisuuksien harjoittaminen eri liikuntatehtävissä, -muodoissa ja -lajeissa opiskeluympäristön mahdollisuuksia monipuolisesti käyttäen.

2. Aktiivinen elämäntapa

Kurssin keskeisiä sisältöjä ovat fyysisten ominaisuuksien arviointi, hengitys- ja verenkiertoelimistöä kuormittava liikunta, lihaskuntoharjoittelu ja kehonhuolto.

VALTAKUNNALLISET SYVENTÄVÄT KURSSIT

3. Terveyttä liikkuen

Kurssilla syvennetään erityisesti fyysiseen toimintakykyyn liittyviä taitoja ja tietoja. Kurssin tavoitteena on oman säännöllisen liikunnan edistäminen sekä fyysisten ominaisuuksien seuraaminen ja kehittäminen.

4. Yhdessä liikkuen

Kurssin tavoitteena on edistää opiskelijoiden sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Työtavoissa painottuu opiskelijaryhmän aktiivinen osallisuus, toiminnallisuus ja yhteistoiminta. Kussin sisältönä on vanhojenpäivän tanssien harjoittelu sekä tilaisuuden organisointi.

5. Hyvinvointia liikkuen

Kurssilla syvennetään erityisesti psyykkisen toimintakyvyn osa-alueen taitoja ja tietoja. Kurssin tavoitteena on tukea opiskelijan jaksamista ja lisätä opiskeluvireyttä rentouttavien ja elämyksellisten liikuntakokemusten kautta.

KOULUKOHTAISET SYVENTÄVÄT KURSSIT

6. Palloilukurssi (tytöt)

Sisä- ja ulkopalloilua ryhmän valintojen mukaan. Päätavoitteena lajitietojen ja -taitojen syventäminen sekä yhteistoimintataitojen kehittäminen. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti tytöille.

7. Palloilukurssi (pojat)

Sisä- ja ulkopalloilua ryhmän valintojen mukaan. Päätavoitteena lajitietojen ja -taitojen syventäminen sekä yhteistoimintataitojen kehittäminen. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti pojille.

8. Abiliikunta

Abiturienteille suunnattua monipuolista liikunnan iloa ja riemua. Kurssilla toteutuvat lajit suunnitellaan kurssin alussa yhdessä opettajan kanssa. Tavoitteena löytää liikunnasta vastapainoa opiskelulle. Arviointi: suoritusmerkintä

9. Liikunta-ala tutuksi

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija saa monipuolista tietoa erilaisista liikunnan jatkokoulutus mahdollisuuksista. Kurssilla myös harjoitellaan liikuntatapahtumien suunnittelua ja toteutusta. Teemme vierailuja liikunnan jatko-opintopaikkoihin esim. urheiluopistoihin. Perehdymme myös liikuntatuokioiden ohjaamiseen sekä tutustumme erilaisiin liikunta-alan pääsykoe vaatimuksiin. Arviointi: suoritusmerkintä.

10. Urheiluvalmennus

Opiskelijalla on mahdollisuus oman lajinsa harjoitteluun koulupäivän aikana. Tavoitteena on, että opiskelija kehittyy urheilijana lukio-opintojen aikana. Opiskelija tekee harjoitussuunnitelman yhdessä valmentajansa kanssa. Suorituksia voi saada lukuvuodessa 1-2 kurssia ja koko lukioaikana korkeintaan 5.

Liikunnan lukiodiplomikurssi

Kurssilla suoritetaan valtakunnallinen liikunnan lukiodiplomi. Diplomikurssi käsittää lukio aikaisen liikunnan portfolion laatimisen, liikunnallisen tutkielman teon, opiskelijan erityisosaamisen sekä harrastuneisuuden tason ja liikuntakykytestit. Liikunnanopettaja ohjeistaa tarkemmin opiskelijaa diplomikurssin aloittamisessa.